KÉPESSÉG ÉRTÉKELÉS

A gyermekek fejlődésének támogatása, képességeik erősítése, fejlesztése, abból egyéni, majd csoportos fejlesztési tervek készítése kötelező adminisztrációs feladat, pedagógiai munka!

A képességértékelés funkció a gyermekek részképességeinek értékelése, mely értékelésből a rendszer Egyéni és Csoportos fejlesztési tervet állít össze, támogatva a pedagógiai munkát.

A képességértékelés, és abból fejlesztési terv készítésének javasolt ideje #

  • Képességérétkelés végzésére évente minimum két alkalommal kell sort keríteni.
  • Az értékelések eredményeként összeállt fejlesztési tervről mint a gyermek fejlődésének nyomon követéséről a szülőt évente két alkalommal tájékoztatni is szükséges.
  • A képességértékelés javasolt időpontja október második fele, majd március környéke. A nyárról visszatért gyermekkel sok minden történhetett, visszatérve 1-2 hónapot követően a változás, a fejlődés megismerhető, mérhető. megfigyelhető. Így a mérésre, vagy megfigyelésre alapozott értékelés első javasolt időpontja október, majd a második félévre készülve március.

A képességek/részképességek értékelésének menete #

  • Az Értékelés menüpont alatt található a képességértékelés funkció, melyet megnyitva a csoportba járó aktív gyermekek nevei, és a képességrétékelés időszaka látható.
  • A gyermekek nevei között amennyiben lenne a csoportban 3 év alatti gyermek, nem lesz megtalálható a listában, – szakmai ajánlás alapján – 3 év alatti gyermek részképességekre épülő értékelése, és részképességek fejlesztésére irányuló fejlesztési terv készítése korai, A gyermekek így 3 éves életkorától kerül be automatikusan az értékelhető gyermekek közé.
  • Az értékelendő Gyermek nevére klikkleve 5 képességterület, mellette az ahhoz kapcsolódóan 17 részképesség értékelésére van lehetőség.
  • Az egyes képességterületekre klikkelve jelennek meg az ahhoz tartozó részképességek Valamennyi részképességnél 6 óvodai időszakra jellemző fejlődési állomás van, melyből ki kell jelölni a gyermek adott részképességére leginkább jellemző állítást.
  • 1 státusz jelölhető, mivel egymásra épülő fejlődési mérföldkövekről van szó
  • A értékelés állomások alatti szövegdobozba lehetőség van saját észrevétel, megjegyzés beírására. A pedagógus megjegyzés árnyalja a fejlődési szintet, személyessé teszi a fejlesztési tervet. A pedagógus megjegyzés része a szülői applikációban a megosztott fejlesztési tervnek.
  • Bármikor lehetőség van a „Részmentésre” – Részmentést követően az értékeléshez visszatérhet, értékelésén módosíthat a korábban jelölt válasz átsorolható, a megjegyzés kiegészíthető.
  • Végleges mentéssel készül el a fejlesztési terv.

A képességértékelés kimeneti dokumentumainak megtekintése #

  • Az értékelésből több dokumentum, és kimutatás is készül.
  • A gyermek fejlődésnyomonkövető dokumentumcsomagjába a Személyiségnaplóba kerül az értékelésből egy fejlesztési terv.
  • A gyermek adatlapjában az értékelések között a képességértékelés-fejlesztési tervhez készül egy grafikonos kimutatás a szülők tájékoztatására,
  • Az adatlapon belül a gyermek értékelései között megtekinthető egy kiegészített fejlesztési terv játék ötletekkel – minden értékelt részképesség fejlesztéséhez kapcsolódó játékjavaslatok segítik a fejlesztést, adott részképesség következő fejlődési szintre történő támogatását.
  • Csoportnaplón belül Fejlesztési tervek alatt. Adott értékelési periódust kiválasztva a gyermekek alatt található meg, és választható ki akinek fejlesztési tervére kíváncsiak vagyunk, és nevére klikkelve tekinthető meg a gyermek fejlesztési terve.
  • Az egyéni értékelésekből ……

A fejlesztési terv kiegészítése #

  • Mindaddig míg az értékelés részmentéssel zárul, addig lehetőség van a módosításra, egyéni megjegyzés kiegészítésére. Amikor végleges mentés történik azt követően módosításra már csak a törléssel kerülhet sor.

Az elkészített értékelés törlése #

  • Értékelések menüponton belül az Képességértékelés alatt a kiválasztott Gyermek neve mellett a törlés gombra kattintva törölhető!
  • Ezt követően a gyermek nevére klikkelve lehetőség van őt újra értékelni,
  • Mindaddig míg az értékelés részmentéssel zárul, addig lehetőség van a módosításra, egyéni megjegyzés kiegészítésére. Amikor végleges mentés történik azt követően módosításra már csak a törléssel kerülhet sor.

A csoportos fejlesztési terv #

  • Az egyéni értékelések befejeztével, az értékelési időszak lezárásával az egyéni értékelésekből állítja össze a rendszer a Csoport Fejlesztési terv-ét.
  • Ebben képességterületeken belül, részképességenként a javasolt játékok vannak összegyűjtve, a játék leírásával, a gyermekek neveivel, Azaz játékonként azokkal a gyermekekkel, akik a lezárt értékelés során azonos fejlődési státuszt kaptak, azaz, olyanok számára javasolt a játék, akik azonos részképesség szinten lettek értékelve.
  • Megtekinthető a Fejlesztés / Csoportos Fejlesztési terv alatt.

A csoportos képességstatisztika #

  • Megtekinthető a Fejlesztés menüponton belül a Képesség statisztika alatt.
  • Képességterületenként részképességekre bontva megjeleníthető a csoport, benne valamennyi gyermekének részképesség szintje. %-os kimutatást kapnak a csoportos szinten, mely segítéség a csoport számára a a következő időszak fejlesztési prioritásainak meghatározásában.
  • Itt a korábbi értékelések összesítései is megtekinthetőek, az adatok fejlődés összehasonlítására, intézményi vagy csoportos munkaterv, készítéséhez nyújthatnak jól átlátható input információt!

A képességértékelés felhasználása az óvodai tehetséggondozásban #

  • Igen felhasználható. Egyrészt a javasolt játékok illeszkednek a gyermek megfigyelt, és értékelést képességszintjéhez, annak következő fejlődési állomásra való támogatását szolgálják.
  • Másrészt az életkor alapján kiemelkedőnek tekinthető részképességterület azonosítása segít a pedagógus-szülő számára a gyermek fejlesztésében, spontán érésének támogatásában.
  • Az egyéni képességértékelések lezárását követően a csoportos fejlesztési statisztikák a csoport mellett a kiemelkedő gyermekek azonosítását is szolgálják.

Szülők tájékoztatása – gyermekük fejlődésének a nyomon követéséről #

  • Évente két alkalommal a szülőt gyermeke fejlődésének nyomonkövetéséről kell tájékoztatni
  • Egyrészt a Gyermek adatlapján (csoportnapló/adatlapok/a gyermek adatlapja) belül, az értékeléseket külön meg tudom mutatni.
  • Másrészt a Adatlapon belül a Fejlődés nyomonkövetés – en belül számos kapcsolódó kimutatás egyeztethető a szülővel, pl. Fejlődési statisztika, Idősoros kimutatás, Teljes képesség statisztika, Egyéni szociometria, percentilis súly, magasság adatok, …
  • Harmadrészt a Szülő tájékoztatására az OvpedSzülőknek applikáció a legegyszerűbb lehetőség. Az intézmény engedélyezve a ezt a jogosultságot, amikor a képességértékelés csoportos lezárása megtörténik, a szülő automatikusan értesítést kap és megtekintheti gyermek fejlesztési tervét, Tájékozódhat a jelenlegi és soron következő elérendő fejlődési állomásról, a pedagógus észrevételeit javaslatait olvashatja, illetve gyermek otthoni fejlesztéséhez részképességenként játékjavaslatokat kap, melyek felhasználásával pedagógusával közösen gyermeke fejlesztését támogathatja.

A képességértékelési szempontsor meghatározása, változtatása #

  • Az intézményi oldalon a beállítások funkció értékelés beállítások menüpontban az képeségértékelés kérdéseket az intézményvezető tudja módosítani. Nem annak tartalmát, hanem azt hogy milyen szempontok kerüljenek, maradjanak az értékelésben.

Gyakori kérdések #

KÉPESSÉGÉRTÉKELÉS #

  • Hol találhatóak azok dokumentumok, melyek a gyermek fejlődésének nyomonkövetése szülő számára készült tájékoztatásához használhatóak?
    • Csoportnaplón belül a gyermeke Adatlapjában a Fejlődés nyomonkövetés - en belül számos kapcsolódó kimutatás egyeztethető a szülővel, pl. Fejlődési statisztika, Idősoros kimutatás, Teljes képesség statisztika, Egyéni szociometria, percentilis súly, magasság adatok, … 
    • A Szülő tájékoztatására az OvpedSzülőknek applikáció a legegyszerűbb lehetőség. Az intézmény engedélyezve ezt a jogosultságot, amikor a képességértékelés csoportos lezárása megtörténik, a szülő automatikusan értesítést kap és megtekintheti gyermeke - részképességenként játékjavaslatokkal kiegészített - fejlesztési tervét,
  • Mikor javasolt Képességértékelést készíteni?

    A nevelési év kezdete után október-november hónapokban az első, február-március idején a második értékelés - és abból készült fejlesztési terv - lehet a legideálisabb időpont az értékelések készítésére!

  • Miért nem látszik mindenki a képességértékelés listában?

    A gyermekek nevei között amennyiben lenne a csoportban 3 év alatti gyermek, nem lesz megtalálható a listában, - szakmai ajánlás alapján - 3 év alatti gyermek részképességekre épülő értékelése, és részképességek fejlesztésére irányuló fejlesztési terv készítése korai, A gyermekek így 3 éves életkorától kerül be automatikusan az értékelhető gyermekek közé.